Berlinske byggeklosser -Berlins nye flyplass kan ikke åpne i år heller.

Artikkel fra Klassekampen 28.1.2017

Det kom ikke akkurat som noen sjokkbeskjed, nyheten forrige helg om at åpningen av Berlins nye hovedflyplass, BER, igjen må forskyves. Denne meldingen har nemlig berlinavisene trykket jevnt og trutt de siste fem årene.
I mai 2012 kom beskjeden derimot som et sjokk. Bare fire uker før flyplassen skulle åpnes ble det klart at åpningen måtte utsettes med to måneder, minst. Det var nemlig oppdaget feil i brannvarslingssystemet. Berlin var full av reklameplakater for den nye flyplassen, de måtte kjapt rives ned, og de framtidige flyene måtte omdirigeres. Selv hadde jeg en flybillett fra BER dagen etter åpningen, skuffelsen ble dermed stor da jeg skjønte at jeg i stedet måtte reise fra den nedslitte flyplassen Schönefeld rett ved.

photo.JPG
Foto: Erle Marie Sørheim

I 2016 reiste knapt 33 millioner passasjerer til og fra Schönefeld og Tegel flyplass, som egentlig skulle legges ned i 2012 hvis BER hadde åpnet. Deres kapasitet er helt sprengt, men på lett utrolig vis klarer de fortsatt, fem år på overtid, å få sendt passasjerene til og fra Berlin. BERs ikke-åpning er så langt fra nordmenns vanlige fordommer om det ordentlige, effektive og teknisk dyktige Tyskland at det er vanskelig for oss å fatte at dette er mulig. Berlinerne derimot tar ikke-åpningen av BER med den største selvfølge. Mange, også seriøse aktører, har foreslått å bare gi opp hele flyplassen og heller bygge en ny et annet sted, det vil gå raskere og antagelig bli billigere.
Feilene i konstruksjonen av flyplassen er nemlig så mange og så kompliserte at ingen ser ut til å ha, eller noen sinne få, oversikten. Prestisjeprosjektet er derfor en total fallitterklæring for byråkratiet, entrepenørfirmaene og den politiske ledelsen i Berlin og Brandenburg. Flyplassens øverste ledelse har vært ordføreren i Berlin og ministerpresidenten i Brandenburg, og de har vist med glans at de ikke har hatt kompetansen til å være akkurat det.

photo
Inngangspartiet. Foto: Erle Marie Sørheim

Inkompetansen rundt BER har fått de alltid helst negativt innstilte berlinerne til å kappes i sarkastiske vitser. Mange har omformulert tidligere president i DDR, Walter Ulbrichts, famøse utsagn fra juni 1961 om at «Ingen har til hensikt å bygge en mur her» til «Ingen har til hensikt å bygge en flyplass her». Eller de har vitset om at den tidligere borgemesteren i Berlin, Klaus Wowereit burde ha vært sjef i DDR «for da hadde de aldri klart å bygge ferdig muren». Flere har også foreslått at Berlin nå lett kan skape seg et enda grønnere image ved å rett og slett bli den første hovedstaden i verden uten noen flyplass overhodet.
Berlinere er veldig konservative til å være så alternative, motstanden mot å legge ned Tegel nordvest i byen er stor. Det samme var motstanden mot å legge ned Tempelhof, men der måtte de gi tapt i 2008. Denne innbitte motstanden benyttet liberalerne i FDP seg av ved valget i fjor høst. Deres ene store kampsak var å jobbe for at Tegel skulle forbli i drift etter BERs åpning. Ved hjelp av den saken alene kom de seg inn i Berlins parlament igjen, med hele tolv representanter.

2CA2A47B00000578-3244454-image-a-10_1442915103141.jpg
Eksklusivt innblikk på flyplassen. Foto: Daily Mail

Siden BER aldri ser ut til å åpne tok jeg i fjor beina fatt for å få sett nærmere på bygget. De siste årene er noe av det eneste som trekker folk til flyplassen det populære Airport Run som arrangeres på området. Mens solen gikk ned over de brandenburgske sletter løp vi halvmaraton rundt på de ubrukte rullebanene og forbi det elegante glassbygget. Det var surrealistisk å se inn på en tilsynelatende helt ferdig terminal med stilige sitteplasser i sort skinn og mørkebrune detaljer i tre. Når, eller hvis, flyplassen åpner vil den dermed ha et lett retropreg som helt ny, hvis ikke designtrendene forblir de samme i ti år til. Jeg kikket også med lengsel i blikket på de ubrukte gatene. Tegel er nå så overbelastet at man ni av ti ganger må fraktes med buss til ankomsthallen, å få gå rett inn i terminalen fra flyet er en sjelden glede.
Berlinerne og tilreisende må dermed nok en gang belage seg på å vente minst et år til på BERs komme. Fra Schönefeld flyplass kan man se den nye flyplassen som et slags fata morgana i det fjerne, og muligens vil BER for alltid bli det, i Berlin har i hvert fall mange allerede avskrevet den som et luftslott.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s